1.820.3345.33 hello@expatravel.com

Login

Sign Up

After creating an account, you'll be able to track your payment status, track the confirmation and you can also rate the tour after you finished the tour.
Username*
Password*
Confirm Password*
First Name*
Last Name*
Email*
Phone*
Country*
* Creating an account means you're okay with our Terms of Service and Privacy Statement.
Please agree to all the terms and conditions before proceeding to the next step

Already a member?

Login

Sykkelferie i Côte d’Azur og Provence

Kolbotn Sykkelklubb til Provence

Det er viktig å ta vare på gode tradisjoner. Kolbotn Sykkelklubb har som tradisjon å reise på sykkeltur sammen annet hvert år. Det har blitt turer til Dolomittene, Alpene og Pyreneene hvor store sykkelopplevelser har stått i sentrum. Denne gangen var det Côte d’Azur og Provence som skulle få besøk av de spreke syklistene fra Kolbotn.

Vi starter turen i Nice ved det blå og solrike middelhavet. Côte d’Azur, eller Rivieraen om du vil, er et ettertraktet feriested som byr på sykling av ypperste klasse.
Etter å ha erobret de lokale godbitene av noen sykkelruter setter vi kursen vestover, via Gorges du Verdon, små idylliske landsbyer, vingårder og de frodige åsene i Provence, hvor målet er Mont Ventoux. Dette ikoniske fjellet kjent fra Tour de France er på mange syklister sin topp ‘to do-liste’, på grunn av fjellets sykkelhistorie og majestetiske beliggenhet.

Dag 1: Reisedag og Col de Vence

Knallblå himmel og sol møtte oss ved ankomst Nice. Vi bor i utkanten av Saint-Paul-de-Vence som er en liten åslandsby med nydelig panoramautsikt over den franske Riveraen. Her har vi kort vei til Col de Vence som er mest kjent fra Ironman Nice og sykkelrittet Paris-Nice.
Området vi skal sykle i er i hjertet av Alpes-Maritimes, og bærer preg av at det ligger mellom Alpene og Middelhavet. Naturen er variert og spektakulær. Her finner du alt fra skisenter til vakre badestrender.
For oss syklister er området perfekt i forhold til mange rolige veier i varmt klima, med mulighet for kaffestopp i de mange små landsbyene som ligger i fjellsidene.

Vi sykler fra hotellet og går nesten umiddelbart inn i Col de Vence hvor vi skal opp 10 km til 962 moh. På vei til toppen har vi fantastisk utsikt mot Middelhavet, og selv om vi er ivrige på å komme oss raskt opp må vi ta oss selv i å stoppe for å nyte utsikten. Vel over toppen når vi byen Coursegoules og etterhvert Gréolières hvor vi tar en kaffestopp i solveggen.

På vei ned igjen til hotellet får vi med oss en morsom nedkjøring gjennom de mange dalførene. Her ligger det mange små skjulte skatter av noen naturopplevelser, en av de er fossefallet Saut du Loupi nærheten av Gourdon. Første dag har gitt oss en oppvarming og smakebit på hva vi kan vente oss for resten av uka.

Dag 2: Col d’Èze og Col de Madone

Tour de France har sin Grand Départ fra Nice i 2020. De to første etappene starter i Nice og vil besøke blant annet Col d’Eze og Col de Turini. Col d’Èze er en gjenganger i Tour de France og Paris-Nice.
Col de Madone er kanskje den mest kjente bakken i Côte d’Azur selv om den sjelden eller aldri er med i sykkelritt. Cowboyen Lance Armstrong testet formen her på sine utallige treningsturer. «Madone» er blitt et av de sterkeste merkevarene i sykkel etter at Trek lanserte sin toppmodell med dette navnet i 2003.

For oss starter turen langs Promenade des Anglais inn til Nice sentrum. Det blir tidlig kaffestopp på Cafe du Cycliste-butikken som ligger ved havnen, før vi fortsetter på den øvre veien Grande Corniche hvor klatringen opp til Col d’Èze starter ganske så umiddelbart. Også her er utsikten formidabel med korte avstander fra hav til fjell.
Vi slipper oss gradvis ned mot kysten igjen og ned til den pittoreske byen Menton ved grensen mot Italia. Her starter klatringen opp Col de Madone. Varmen slår godt i fra seg selv i midten av September, men dette er en flott tid å reise hit på. Det er utenfor høysesong noe som betyr betydelig mindre turister og trafikk.

Etter å ha passert flere vakre landsbyer som Eze og Sainte-Agnes, unner vi oss en lengre lunsjstopp i Peille. Med magen full av pannekakepizza (Pizza Crepe) tar vi oss over mindre kjente Cols som Col de Châteauneuf samt Aspremont som Tour de France skal over 3 ganger på den første etappen i 2020. En lang og innholdsrik dag på sykkelsetet belønnes med en kald øl på hotellet.

Dag 3: Monaco

Værgudene bestemte seg for å vise seg fra sin dårlige side denne dagen. Alle dystre YR-spådommer slo inn og regnet bøttet ned hele dagen. Mens noen tok en hviledag, bestemte andre seg for å ta en kortere sykkeltur enn planlagt. Vi hadde lyst til å besøke Monaco og denne gangen tok vi Basse Corniche ut av Nice nede langs kysten forbi glamorøse strender og hoteller.

Selv i regnvær var dette en flott tur. Basse Corniche er vel den av de tre veiene ut av Nice østover som har mest trafikk. I tillegg oppleves det relativt kaotisk å sykle i fyrstedømmet Monaco, med alle veier og tuneller i verdens nest minste land målt i areal. Stas var det likevel å sykle gjennom tunnelen hvor Formel 1-løpet kjøres, og så ta en sving oppom fasjonable Casino de Monte-Carlo. Monaco huser mange sykkelproffer og utgjør et perfekt utgangspunkt for skattefrie og som oftest solrike sykkelturer i området.

Dag 4: Col de Braus og Col de Turini

Detta är en dag som många av oss hade sett fram emot och av goda skäl. Dagens resa går i ett av de bästa cykelområdena som finns att erbjuda. När du dessutom vaknar upp till klarblå himmel och sol inser du att detta kommer att bli en bra dag. Dagens huvudmål är Col de Turini med 24 km kontinuerlig klättring och 1250 höjdmeter. Både Col de Braus och Col de Turini har varit med i Tour de France, och särskilt de senare är kanske mest kända från Monte Carlo-Rallyt. Top Gear utsåg sträckan till en av de 10 bästa vägarna att köra. Området ligger nära gränsen till Italien och har haft sin beskärda del av krig och konflikter, vilket kan förklara det italienskklingande namnet Turini. Toppen kan nås från tre olika håll, där den vi tar är deras favorit. Col de Braus är mest känd för sina serpentinsvängar byggda i trappformation.

Dette er en dag mange av oss hadde gledet oss til, og det med god grunn. Dagens tur er noe av den beste syklingen området har å by på. Når man i tillegg våkner opp til knallblå himmel og sol, så skjønner man at dette vil bli en bra dag.

Opp, opp, opp Turleder Jeppe i Expa-drakt Serpentinsvinger er vakre!
Hovedmålet for dagen er Col de Turini med 24km sammenhengende klatring og 1250 høydemeter. Både Col de Braus og Col de Turini har vært med i Tour de France, men de og spesielt sistnevnte, er kanskje mest kjent fra Rally Monte Carlo. Top Gear kåret bakken blant sine topp 10 veier å kjøre.
Området ligger nær grensen til Italia, og har opplevd sin del av krig og konflikter noe som kan forklare det Italiensk-klingende navnet Turini. Toppen kan klatres fra tre forskjellige sider, hvor den vi skal opp er de fleste sin favoritt. Col de Braus er mest kjent for sin seksjon med serpentinsvinger bygget i trappeformasjon.

Vi starter vår dag på sykkelen med å ta Moyenne Corniche (midtre vei) ut av Nice. Denne veien tar oss i behagelige stigningsprosenter og nydelig utsikt mot byen Eze, forbi Monaco og opp til sjarmerende Peille.
Etter en nedkjøring mot L’ Escarène starter vi klatringen opp Col de Braus fra sør-vest, dette er den mest klassiske retningen og gir oss 10 km med 6% i snitt.
Etter en flott nedkjøring når vi byen Sospel hvor vi spiser lunsj. Greit å ha noe å gå på når vi nå skal ta fatt på Col de Turini.

Det er alltid vanskelig å plukke ut og sammenligne høydepunkter på en slik tur, men Col de Turini er definitvt høyt på listen. Denne bakken må bare oppleves! Spesielt er partiet med alle serpentinersvingene opp/ned mot Lucéram rett og slett fantastisk.
Etter en dag med mange høydemeter er vi glad for at det er nesten 60 km med nedover/flatt tilbake til hotellet.

Dag 5: Nice- Mazan

Etter en tidlig frokost sjekker vi ut av hotellet og pakker følgebilen når vi nå skal forflytte oss til ny lokasjon. Det gjør vi ved å sykle fra Nice vestover mot Provence og Mont Ventoux. Det blir en lang dag på sykkelsetet, hvor vi skal gjennom mektig variert natur og noen av Frankrikes flotteste nasjonalparker.

Vi starter dagen på tøffest mulig måte med å klatre oss opp i Alpes-Maritimes, denne gangen Col de l’Ecre via Guordon.
Vi tar en siste farvel med utsikten mot middelhavet og legger oss alle på hjulet til temposterke Kjell Magnus – som i god driv trekker Kolbotn-toget stadig nærmere dagens mål: byen Mazan. Heldigvis har vi følgebil denne dagen og det gjør godt med cola og baguett-stopp underveis i varmen. Expa Travels Anna Lena og Nicolas ordner som vanlig opp og hjelper oss på best mulig måte.

Vi er nå i hjertet av Verdon nasjonalpark med røffe klipper, spektakulære dalfører og turkise innsjøer. Fantastisk vakkert!
Gorges du Verdon går for å være noe av det flotteste Frankrike har å by på og kalles ofte Europas Grand Canyon. Området rundt Georges du Verdon er et aktivitetsparadis, med aktiviteter som klatring, juving, rafting og paragliding. I tillegg er det mange flotte turstier og sykkelveier.
Den turkise elven Verdon har gjennom millioner av år gravd en dyp kløft mellom de røffe kalksteinsklippene som ruver flere hundre meter over dalføret. Den mest fotograferte delen av kløften er der elven munner ut i den menneskeskapte innsjøen Lac de-Sainte-Croix. Vi stopper her for å fylle på med vann og næring.

Vi må videre, og etter å ha passert gjennom Gorges du Verdon hvor veiene klamrer seg til fjellsidene ser vi nå en endring i terrenget og naturen når vi nå beveger oss inn i Luberon-området.
Parc Naturel Regional du Luberon er et frodig landbruksområde og regionalparkens vakre landsbyer er kjent langt utover Frankrikes landegrenser. Kjente landsbyer er blant annet Gordes, Roussillon, Bonnieux, Menèrbes, Lourmarin. Dette er nok det de fleste forbinder med Provence, med røde valmueenger, lilla lavendelåkere, grønne vinranker og blå himmel. Her skal vi bo og når vi etter en lang dag nærmer oss Mazan ser vi Mont Ventoux vente på oss i det fjerne…

Dag 6: Mont Ventoux

Vi får en kort oppvarming på 10 km før vi når Bedoin hvor klatringen opp til Mont Ventoux starter. Mont Ventoux har HC-status og gir oss 21,4 km med 7,6% i snitt.
I starten sykler vi i åpent jordbruksområde med litt snillere stigningsprosent hvor vi ser toppen i det fjerne. Etterhvert blir det brattere med mer vegetasjon og skog, hvor stigningsprosenten når sitt maksimale på 12% og lange seksjoner på 9%.
Med 6 km igjen til toppen åpner det seg mer opp og man kommer til Chalet Raynard. Herfra og opp er også den beste utsikten på en klar dag som denne. Mengder med kalkstein gjør at det hele minner om et månelandskap.
Vi passerer Tom Simpsons minnesmerke når det er 1 km igjen.

Fakta om Mont Ventoux

Mont Ventoux har vært med i Tour de France 16 ganger siden 1951 og kanskje finner vi den på programmet i 2020 også? Mont Ventoux har vært bakteppet for mange dramatiske hendelser i Tour de France. Den Engelske syklisten Tom Simpson døde her i 1967 etter en mix av utmattelse, overoppheting, amfetamin og alkohol. I 2016 ble etappen til Mont Ventoux forkortet med 6 km dagen før, etter et værvarsel om ekstrem vind på toppen. Etappen endte da ved Chalet Reynard på 1435 meter og vi husker veldig godt bildene av Chris Froom som løper opp bakken etter en krasj med motorsykkel som kjørte inn i mengden med publikum.

Dag 7: Mazan – Aix-en-Provence og hjemreise

Det er på tide å sette kursen hjemover etter en uke som har gått fort.
Dagens rute viser frem Provence på sitt beste og mest klassiske. Tour de France har besøkt Luberon-området og Aix-en-Provence en rekke ganger. Aix-en-Provence, som ble grunnlagt i år 122 f.kr, er også vertssted for Ironman-sirkuset med en 70.3 i slutten av mai måned. De små og lite trafikkerte veiene, de landlige omgivelsene og den koselige atmosfæren gir oss en behagelig og minnerik avslutning på turen.

Det er en meget fornøyd gjeng som setter seg på flyet hjem og vi har i tradisjons tro allerede startet på diskusjonene om hvor turen går i 2021.

Film fra turen ser du her: