fbpx
1.820.3345.33 hello@expatravel.com

Login

Sign Up

After creating an account, you'll be able to track your payment status, track the confirmation and you can also rate the tour after you finished the tour.
Username*
Password*
Confirm Password*
First Name*
Last Name*
Email*
Phone*
Country*
* Creating an account means you're okay with our Terms of Service and Privacy Statement.
Please agree to all the terms and conditions before proceeding to the next step

Already a member?

Login

Vilkår

Våre betingelser

Gjeldende vilkår for påmelding, betaling, avbestilling og mer hos Expa Travel

Påmelding

For å melde deg på en tur med Expa Travel fyller du ut påmeldingsskjemaet som ligger på hver enkelt turside.

Betaling

Når du har bestilt en tur hos oss i Expa Travel vil du umiddelbart motta en bestillingsbekreftelse på oppgitt e-postadresse. Denne inneholder innloggingsinformasjon til “Min side”, hvor du når som helst kan administrere bestillingen din, legge til valgfrie tillegg, oppdatere informasjon og finne betalingsdetaljer.

  • Alle påmeldinger / bestillinger er bindende.
  • Betalingene gjøres via bankoverføring med KID-nummer. KID- numrene finner du på «Min side».
  • Første delbetaling (depositum) på kr 3.000,- (med mindre annet beløp er avtalt) skal betales innen 7 dager etter bestilling. Manglende betaling kan medføre at Expa Travel hever bestillingen.
  • Sluttbeløpet skal betales senest 65 dager før avreise. Du får en påminnelse på e-post når det nærmer seg. Dersom betaling uteblir, kan Expa Travel kansellere bestillingen.
  • Ved bestilling mindre enn 65 dager før avreise, må hele beløpet betales ved bestilling.

I bestillingsskjemaet krysser du av for at du har lest og akseptert våre betingelser.

Dersom kunden ønsker enkeltrom eller en annen romtype enn det som er inkludert i prisen, tilkommer et pristillegg. Eksakt beløp finner du på den aktuelle tursiden.

Endring i bestilling

Vi hjelper gjerne kunden med endringer i en bestilling. Endringer etter at bestillingen er bekreftet, medfører et administrasjonsgebyr på kr 1.000,-.

Avbestilling

Avbestillingsregler

  • Påmelding / bestilling er bindende.
  • Avbestilling må skje skriftlig til info@expa.no og gjelder fra datoen vi mottar beskjeden. Dersom kunden avbestiller utenfor våre kontortider (kl. 08:00 – 16:00), regnes tidspunktet fra neste virkedag.
  • Kunden kan avbestille kostnadsfritt innen 24 timer etter påmelding. Etter dette beholder vi depositumet.
  • Ved avbestilling mellom 65 og 36 dager før avreise er det et avbestillingsgebyr på 50 prosent av turprisen.
  • Ved avbestilling 35 dager og frem til avreise er avbestillingsgebyret på 100 prosent av turprisen.
  • Manglende innbetaling regnes ikke som avbestilling.
  • Dersom kunden ikke møter ved avgang eller mangler nødvendige reisedokumenter (flybillett, pass eller lignende) beholder Expa Travel hele det innbetalte beløpet.
  • Ved evt. avbestilling anbefaler vi at kunden tar kontakt med sin reiseforsikring. Kunden er selv ansvarlig for å kontakte sitt forsikringsselskap for eventuell erstatning.
  • Ved avbestilling av én eller flere i reisefølget
    Ved bestilling for flere deltakere der én eller flere avbestiller, kan rabatter knyttet til gruppestørrelsen falle bort. Dette kan føre til at prisen per person øker for de som fortsatt skal delta.
    Vi refunderer i tråd med våre avbestillingsregler til de som avbestiller, og justerer prisen for de øvrige deltakerne dersom rabatter faller bort.
    Dersom noen må bo alene som følge av avbestillingen, tilkommer eventuelt enkeltromstillegg.
  • Flybilletter ved avbestilling
    Dersom kunden avbestiller, og Expa Travel allerede har betalt flybilletter som ikke kan refunderes, må disse kostnadene dekkes av kunden.

Avbestillingsforsikring

Det er kundens ansvar å ha gyldig avbestillingsforsikring.
Ved avbestilling anbefaler det at kunden kontakter sitt forsikringsselskap for å undersøke om kostnadene kan dekkes.

Prisendring

Reisens pris er beregnet ut fra valutakursen som gjaldt på tidspunktet da turen ble produsert.
Expa Travel forbeholder seg retten til å justere prisen dersom vesentlige endringer i valutakurs eller leverandørkostnader skulle oppstå.
Dersom vekslingskursen endrer seg med mer enn 1 %, kan dette føre til tilsvarende justering i reisens pris – med mindre annet er oppgitt for den aktuelle turen.
Det samme gjelder ved endringer i oljepris eller andre forhold utenfor Expa Travels kontroll.

Kansellering av reisen (av Expa Travel)

Dersom Expa Travel må avlyse turen av andre grunner enn force majeure, tilbakebetales hele det innbetalte beløpet.

Vi har både minimums- og maksimumsantall deltakere på våre turer. Prisene forutsetter at minimumsantallet er nådd. Dersom det er for få påmeldte, kan turen enten kanselleres eller tilbys til en høyere pris.
Kansellering av denne årsaken vil skje senest 30 dager før avreise.

Dersom det oppstår uforutsette hendelser utenfor vår kontroll, og disse gjør det umulig eller uforsvarlig å gjennomføre reisen, kan turen avlyses også senere enn 30 dager før avreise.

Ved force majeure, som naturkatastrofer, streik eller unntakstilstand, er ikke Expa Travel erstatningspliktig ved kansellering.

Betaling med gavekort / medlemsrabatt

Dersom kunden har et gavekort, trekkes beløpet fra på siste faktura. Vi må motta gavekortet senest én måned før forfallsdatoen for at det skal kunne brukes.
Ønsker kunden å benytte medlemsrabatt, må dette opplyses ved påmelding – skriv det inn i kommentarfeltet i skjemaet.

Gebyr ved endring av billetter etc.

  • Endring av billetter
    Ved ønske om å endre flybilletter (f.eks. dato, navn eller lignende) påløper et administrasjonsgebyr på kr 500,-. I tillegg kommer eventuelle kostnader fra leverandøren (som flyselskapene SAS, Norwegian m.fl.).

Flybilletter

Evt. flybilletter sendes via epost ca. 7 dager før avreise. Dersom billetten mistes, må kunden selv dekke eventuelle kostnader for å få utstedt ny billett.

Kundens kontrollansvar

Det er kundens ansvar å sjekke at alle mottatte reisedokumenter er korrekte – inkludert navn, datoer, priser og annet innhold. Feil i navn oppgitt ved påmelding kan medføre gebyr for navneendring fra flyselskapet / transportleverandøren, og dette belastes kunden.

Romfordeling

For å gjøre reisen både rimelig og sosial, plasseres deltakere som hovedregel i dobbeltrom sammen med en annen – med mindre annet er oppgitt på tursiden.
Dersom antallet deltakere ikke går opp, eller dersom den du reiser med avbestiller, kan det tilkomme tillegg for enkeltrom.
Enkeltrom kan også bestilles på de fleste turene mot et pristillegg.

Pass

Kunden har selv ansvar for at passet er gyldig i henhold til reglene som gjelder for det aktuelle reisemålet.
Flere land krever at passet er gyldig minst seks måneder etter utreise fra Norge.
Utgifter til nytt pass og/eller visum dekkes av kunden.
Vi anbefaler å ta en kopi av passet og oppbevare denne separat under reisen.

Kundens ansvar underveis

Kunden forplikter seg til å følge Expa Travels regler og instrukser gitt av reiseleder eller guide. Kunden må opptre på en måte som ikke er til sjenanse for andre deltakere. Dersom kunden – til tross for advarsel – opptrer på en måte som er til vesentlig ulempe for gruppen, kan vedkommende bli avvist fra resten av turen. Kunden må da selv dekke eventuelle ekstrakostnader knyttet til hjemreise. Dette gir ikke rett til refusjon av reisens pris, verken helt eller delvis.

Ved sykkelturer / Vespaturer / Fiatturer / klatreturer og lignende er det kundens ansvar å bruke påkrevd sikkerhetsutstyr, som for eksempel hjelm, klatresele og sikkerhetsbelte.
Kunden skal også sjekke at sykkel / Vespa / bil / klatresele etc.  er i forsvarlig stand og melde fra til reiseleder / Expa Travel snarest dersom feil eller mangler oppdages.
Kunden plikter å følge gjeldende trafikkregler og ha et alkoholinntak som ikke påvirker ferdighetene i trafikken.

Erstatningsansvar ved skader

  • Deltakelse på eget ansvar
    Kunden deltar på reisen på eget ansvar og er selv ansvarlig for eventuelle skader eller ulykker som måtte oppstå underveis – inkludert, men ikke begrenset til, fall, kollisjoner eller andre hendelser under aktiviteter som sykling, kjøring av Vespa eller lignende.
  • Begrenset ansvar for Expa Travel
    Expa Travel dekker ikke utgifter og påtar seg ikke noe erstatningsansvar dersom skader oppstår på mennesker eller materiell som følge av uansvarlig bruk av utstyr som inngår i turens pakke, for eksempel sykler eller Vespaer.
  • Tilleggssikring og forsikring
    På enkelte turer, som sykkelturer eller Vespa-turer, kan det være mulig å kjøpe ekstra forsikring som dekker utstyrsskader – se mer under respektive tur.
  • Krav til egen forsikring
    Det er kundens ansvar å sørge for at egen reiseforsikring dekker de aktiviteter som inngår i reisen, inkludert risikoaktiviteter. Vi anbefaler sterkt at reiseforsikringen inkluderer dekning for ulykker, medisinsk behandling og eventuell hjemtransport.

Reiseforsikring

Reiseforsikring er obligatorisk på våre turer – dette er hver enkelt deltakers ansvar.
Vi anbefaler at forsikringen også inkluderer avbestillingsdekning. Se mer info her. 

Mangler ved turen

Hvis du oppdager mangler underveis i reisen, må dette meldes fra til reiseleder / Expa Travel så raskt som mulig. Dersom manglene ikke blir rettet opp på en tilfredsstillende måte, kan du ha krav på prisavslag – forutsatt at du har meldt fra mens reisen pågår.

Retten til kompensasjon gjelder ikke dersom mangelen ikke skyldes Expa Travel eller våre samarbeidspartnere, eller hvis den ikke kunne vært forhindret. Dette gjelder også ved hendelser som faller inn under force majeure, sivil/militær unntakstilstand, naturkatastrofer, streik m.m.

Endringer i program

Expa Travel forbeholder seg retten til mindre justeringer i programmet som ikke påvirker reisens helhet eller innhold. Våre turledere har også fullmakt til å gjøre nødvendige endringer underveis dersom værforhold, sikkerhet eller andre uforutsette situasjoner krever det.

Vi gjør alltid vårt beste for å tilby løsninger som ligger tett opp mot det opprinnelige programmet.

Diverse informasjon

Diverse nødvendig og nyttig informasjon, som pakkeliste, kart m.m., finnes på websiden til respektive tur på www.expatravel.com.

Vaksinasjoner

Reisende har selv ansvar for å sikre at nødvendige vaksiner er tatt i henhold til anbefalinger og krav fra helsemyndighetene i det aktuelle landet. Vi anbefaler å sjekke oppdatert informasjon på www.fhi.no eller med egen lege i god tid før avreise.

Bruk av ekstern transport

I tilfeller Expa Travel bruker tjenestene til transportselskaper (fly, buss, ferge, tog m.m.) gjelder vilkårene til hver enkelt befordrer, og Expa Travel påtar seg ikke noe erstatningsansvar ved eventuelle uhell eller skader som måtte oppstå.
Dette gjelder også problemer og ulemper som kan oppstå på grunn av forsinkelser ved ankomst til reisens startpunkt eller ved hjemreise og transport av bagasje.

Smittevern

Expa Travel og våre samarbeidspartnere arrangerer turene i tråd med gjeldende smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og lokale helsemyndigheter. Turene tilpasses slik at anbefalte tiltak kan overholdes.

Kunden har ansvar for å følge de til enhver tid gjeldende smittevernregler, holde avstand, ha god håndhygiene og bruke munnbind der det er påkrevd.
NB! Antibac og eventuelt munnbind må medbringes av kunden.

Reisegarantifondet

Expa Travel er medlem av Reisegarantifondet (RGF). Skulle noe uforutsett skje med Expa Travel før du får reist på tur, vil du få tilbakebetalt alle kostnadene dine i forbindelse med turen gjennom denne garantien.

Forsikring sykler / Vespa etc.

Egne regler og satser for forsikring står skrevet på hovedsiden for respektive tur.

Kundens personlige data fra påmelding

Expa Travel garanterer at navn og adresser fra våre registre ikke videreselges.