For å melde deg på en tur med Expa Travel fyller du ut påmeldingsskjemaet som ligger på hver enkelt turside.
Når du har bestilt en tur hos oss i Expa Travel vil du umiddelbart motta en bestillingsbekreftelse på oppgitt e-postadresse. Denne inneholder innloggingsinformasjon til “Min side”, hvor du når som helst kan administrere bestillingen din, legge til valgfrie tillegg, oppdatere informasjon og finne betalingsdetaljer.
I bestillingsskjemaet krysser du av for at du har lest og akseptert våre betingelser.
Dersom kunden ønsker enkeltrom eller en annen romtype enn det som er inkludert i prisen, tilkommer et pristillegg. Eksakt beløp finner du på den aktuelle tursiden.
Vi hjelper gjerne kunden med endringer i en bestilling. Endringer etter at bestillingen er bekreftet, medfører et administrasjonsgebyr på kr 1.000,-.
Avbestillingsregler
Det er kundens ansvar å ha gyldig avbestillingsforsikring.
Ved avbestilling anbefaler det at kunden kontakter sitt forsikringsselskap for å undersøke om kostnadene kan dekkes.
Reisens pris er beregnet ut fra valutakursen som gjaldt på tidspunktet da turen ble produsert.
Expa Travel forbeholder seg retten til å justere prisen dersom vesentlige endringer i valutakurs eller leverandørkostnader skulle oppstå.
Dersom vekslingskursen endrer seg med mer enn 1 %, kan dette føre til tilsvarende justering i reisens pris – med mindre annet er oppgitt for den aktuelle turen.
Det samme gjelder ved endringer i oljepris eller andre forhold utenfor Expa Travels kontroll.
Dersom Expa Travel må avlyse turen av andre grunner enn force majeure, tilbakebetales hele det innbetalte beløpet.
Vi har både minimums- og maksimumsantall deltakere på våre turer. Prisene forutsetter at minimumsantallet er nådd. Dersom det er for få påmeldte, kan turen enten kanselleres eller tilbys til en høyere pris.
Kansellering av denne årsaken vil skje senest 30 dager før avreise.
Dersom det oppstår uforutsette hendelser utenfor vår kontroll, og disse gjør det umulig eller uforsvarlig å gjennomføre reisen, kan turen avlyses også senere enn 30 dager før avreise.
Ved force majeure, som naturkatastrofer, streik eller unntakstilstand, er ikke Expa Travel erstatningspliktig ved kansellering.
Dersom kunden har et gavekort, trekkes beløpet fra på siste faktura. Vi må motta gavekortet senest én måned før forfallsdatoen for at det skal kunne brukes.
Ønsker kunden å benytte medlemsrabatt, må dette opplyses ved påmelding – skriv det inn i kommentarfeltet i skjemaet.
Evt. flybilletter sendes via epost ca. 7 dager før avreise. Dersom billetten mistes, må kunden selv dekke eventuelle kostnader for å få utstedt ny billett.
Det er kundens ansvar å sjekke at alle mottatte reisedokumenter er korrekte – inkludert navn, datoer, priser og annet innhold. Feil i navn oppgitt ved påmelding kan medføre gebyr for navneendring fra flyselskapet / transportleverandøren, og dette belastes kunden.
For å gjøre reisen både rimelig og sosial, plasseres deltakere som hovedregel i dobbeltrom sammen med en annen – med mindre annet er oppgitt på tursiden.
Dersom antallet deltakere ikke går opp, eller dersom den du reiser med avbestiller, kan det tilkomme tillegg for enkeltrom.
Enkeltrom kan også bestilles på de fleste turene mot et pristillegg.
Kunden har selv ansvar for at passet er gyldig i henhold til reglene som gjelder for det aktuelle reisemålet.
Flere land krever at passet er gyldig minst seks måneder etter utreise fra Norge.
Utgifter til nytt pass og/eller visum dekkes av kunden.
Vi anbefaler å ta en kopi av passet og oppbevare denne separat under reisen.
Kunden forplikter seg til å følge Expa Travels regler og instrukser gitt av reiseleder eller guide. Kunden må opptre på en måte som ikke er til sjenanse for andre deltakere. Dersom kunden – til tross for advarsel – opptrer på en måte som er til vesentlig ulempe for gruppen, kan vedkommende bli avvist fra resten av turen. Kunden må da selv dekke eventuelle ekstrakostnader knyttet til hjemreise. Dette gir ikke rett til refusjon av reisens pris, verken helt eller delvis.
Ved sykkelturer / Vespaturer / Fiatturer / klatreturer og lignende er det kundens ansvar å bruke påkrevd sikkerhetsutstyr, som for eksempel hjelm, klatresele og sikkerhetsbelte.
Kunden skal også sjekke at sykkel / Vespa / bil / klatresele etc. er i forsvarlig stand og melde fra til reiseleder / Expa Travel snarest dersom feil eller mangler oppdages.
Kunden plikter å følge gjeldende trafikkregler og ha et alkoholinntak som ikke påvirker ferdighetene i trafikken.
Reiseforsikring er obligatorisk på våre turer – dette er hver enkelt deltakers ansvar.
Vi anbefaler at forsikringen også inkluderer avbestillingsdekning. Se mer info her.
Hvis du oppdager mangler underveis i reisen, må dette meldes fra til reiseleder / Expa Travel så raskt som mulig. Dersom manglene ikke blir rettet opp på en tilfredsstillende måte, kan du ha krav på prisavslag – forutsatt at du har meldt fra mens reisen pågår.
Retten til kompensasjon gjelder ikke dersom mangelen ikke skyldes Expa Travel eller våre samarbeidspartnere, eller hvis den ikke kunne vært forhindret. Dette gjelder også ved hendelser som faller inn under force majeure, sivil/militær unntakstilstand, naturkatastrofer, streik m.m.
Expa Travel forbeholder seg retten til mindre justeringer i programmet som ikke påvirker reisens helhet eller innhold. Våre turledere har også fullmakt til å gjøre nødvendige endringer underveis dersom værforhold, sikkerhet eller andre uforutsette situasjoner krever det.
Vi gjør alltid vårt beste for å tilby løsninger som ligger tett opp mot det opprinnelige programmet.
Diverse nødvendig og nyttig informasjon, som pakkeliste, kart m.m., finnes på websiden til respektive tur på www.expatravel.com.
Reisende har selv ansvar for å sikre at nødvendige vaksiner er tatt i henhold til anbefalinger og krav fra helsemyndighetene i det aktuelle landet. Vi anbefaler å sjekke oppdatert informasjon på www.fhi.no eller med egen lege i god tid før avreise.
I tilfeller Expa Travel bruker tjenestene til transportselskaper (fly, buss, ferge, tog m.m.) gjelder vilkårene til hver enkelt befordrer, og Expa Travel påtar seg ikke noe erstatningsansvar ved eventuelle uhell eller skader som måtte oppstå.
Dette gjelder også problemer og ulemper som kan oppstå på grunn av forsinkelser ved ankomst til reisens startpunkt eller ved hjemreise og transport av bagasje.
Expa Travel og våre samarbeidspartnere arrangerer turene i tråd med gjeldende smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og lokale helsemyndigheter. Turene tilpasses slik at anbefalte tiltak kan overholdes.
Kunden har ansvar for å følge de til enhver tid gjeldende smittevernregler, holde avstand, ha god håndhygiene og bruke munnbind der det er påkrevd.
NB! Antibac og eventuelt munnbind må medbringes av kunden.
Expa Travel er medlem av Reisegarantifondet (RGF). Skulle noe uforutsett skje med Expa Travel før du får reist på tur, vil du få tilbakebetalt alle kostnadene dine i forbindelse med turen gjennom denne garantien.
Egne regler og satser for forsikring står skrevet på hovedsiden for respektive tur.
Expa Travel garanterer at navn og adresser fra våre registre ikke videreselges.